Stock Exchange     Insurance     Banking

Stock Exchange Insurance Banking

بیمه-معرفی شیوه های جدید سرمایه گذاری-آخرین اخبار بانکداری-بورسهای بین المللی وداخلی-کسب وکار در دنیای مجازی-آموزش-اخبار-حوادث-بیمه-تجزیه وتحلیل صورتهای مالی-نرم افزار-مطالب آموزشی-اپل-اندروید-آنتی ویروس-آموزش زبان-قالب سایت-نرم افزار -قیمت انواع خودرو-سیب
Stock Exchange     Insurance     Banking

Stock Exchange Insurance Banking

بیمه-معرفی شیوه های جدید سرمایه گذاری-آخرین اخبار بانکداری-بورسهای بین المللی وداخلی-کسب وکار در دنیای مجازی-آموزش-اخبار-حوادث-بیمه-تجزیه وتحلیل صورتهای مالی-نرم افزار-مطالب آموزشی-اپل-اندروید-آنتی ویروس-آموزش زبان-قالب سایت-نرم افزار -قیمت انواع خودرو-سیب

سوالات متداول و تخصصی درباره بازار فارکس

در ادامه سئوالاتی که تا کنون در مورد بازار فارکس مطرح شده است را جمع آوری کرده و پاسخ داده ایم  فارکس چیست؟

اصطلاحی است برگرفته از دو کلمه‌ی Foreign Exchange که به

 معنی تبادل پول خارجی است که به پول خارجی در زبان فارسی ارز

 گفته میشود بنابراین FOREX را میتوان تبادل ارز نامید، به بیان

 ساده تر، فارکس «تبدیل یک ارز به ارز دیگر است»

هدف از این تبادلات ارزی چیست؟ شرکتها و دولتها برای خرید و فروش کالا و خدمات خود در کشورهای

 خارجی نیاز به تبدیل و مبادله ارز خود با ارز کشور مربوطه دارند.

 در حالتی دیگر وقتی جهانگردان قصد مسافرت به کشورهای دیگر

 را داشته باشند، برای خریدهای ضروری خود نیاز به تبدیل پول کشور

 خود به پول کشور مقصد را دارند و به همین ترتیب وقتی یک فرد یا یک

 بنگاه بخواهد در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کند نیاز به پول خارجی دارد.

 بعنوان مثال وقتی سرمایه‌گذاران اروپایی بخواهند از کشور امریکا خریدی

 انجام دهند یا در امریکا سرمایه‌گذاری کنند برای این منظور باید پولشان (یورو)

 را بفروشند و دلار آمریکا بخرند. البته حجم نسبتاً کوچکی از معاملات ارزی

 روزانه در بازارهای ارز به معاملات تجاری معمول و سرمایه‌ گذاریها اختصاص

 می‌یابد و سایر معاملات ارزی توسط بانک‌ها، تجار و معامله گران انجام می‌شود

 که جهت بدست آوردن سود کوتاه مدت است. معامله‌گران با پیش بینی حرکت قیمت 

ارزها، باهدف کسب سود در معاملات اقدام به خرید و فروش ارزها می‌نمایند.

 البته پیشرفت ارتباطات بین‌المللی و وجود بازاری بیست و چهار ساعته در

 سراسر جهان نیز بر حجم این معاملات افزوده‌ است.

شرکت کنندگان بازار فارکس چه کسانی هستند؟

به طور کلی شرکت کنندگان و تشکیل دهندگان این بازار عبارتند از:

 دولتها، بانکها و بانکهای مرکزی، موسسات مالی و افراد حقیقی و حقوقی.

این معاملات در کجا انجام می گیرد؟تبادلات این بازار برخلاف بازارهای مالی سنتی که در مکان فیزیکی

 خاص و قوانین سازمان یافته بخصوص انجام می‌شوند، در محل مشخصی

 متمرکز نیست و در حقیقت معاملات بین طرفهای معامله از طریق

 اینترنت، تلفن و یا شبکه ارتباط بین بانکی صورت می‌پذیرد.

 بازار تبادلات ارزی نوعی بازار OTC (روی پیشخوان) می باشد. 

این نوع از بازارها، مکانی مرکزی و مدیریت سازمان یافته‌ ندارند

 از اینرو، بازار فرا بورس نیز خوانده می‌شوند.

 (روی پیشخوان ، بازاری که مکان فیزیکی ندارد)

ویژگیهای بازار فارکس چیست؟

  • امکان معامله در تمام طول ۲۴ ساعت شبانه روز، ۵ روز در هفته 
  • امکان معامله در هر دو جهت بازار (امکان سود در افزایش یا کاهش قیمت)
  • استفاده از ضریب اهرمی (Leverage) به منظور افزایش قدرت معاملات
  • امکان تعیین حد سود و ضرر جهت انجام معاملات سفارشی در غیاب شما
  • هزینه بسیار ناچیز برای انجام معاملات
  • نقد شوندگی بسیار بالا(هر لحظه که تصمیم بگیرید می‌توانید اقدام به خرید یا فروش نمایید)
  • حداکثر شفافیت ارائه نرخها، بخصوص در ارائه نرخ ارزهای اصلی 
  • دسترسی آسان و سریع
  • فرصتهای بی شمار معاملاتی
  • انعطاف پذیری بالا (از نظر زمان حضور در بازار، بکارگیری استراتژی معاملاتی متنوع، تعداد و حجم معاملات و...)
  • عدم نیاز به پرداخت مالیات ، عوارض و یا حتی بهره بابت ضریب اهرمی.
  • کمیسیون معاملاتی صفر یا بسیار کم
  • امکان معامله از هر نقطه دنیا
  • امکان استفاده رایگان از حساب تمرینی (آزمایشی)
  • زمان فعالیت بازار فارکس چه وقت است؟بازار بین‌المللی ارز هر دوشنبه با باز شدن شرقی‌ترین بانک‌های دنیا آغاز به کار می‌کند. این بانک‌ها شروع به معامله ارز و در نتیجه آن استخراج نرخ برابری ارزها نموده ومعامله‌گران در دیگر نقاط جهان نیز در صورت تصمیم به معامله در آن هنگام (که طبیعتاً در آن هنگام خارج از ساعت کاری می‌باشند) بایستی معاملات خود را براساس این نرخها انجام دهند در ادامه بانک‌ها و دیگر موسسات مالی کشورهای آسیایی این پروسه را ادامه داده تا این چرخه به بانک‌های اروپا و ایالات متحده امریکا برسد. البته در هنگام بازگشایی بازار ایالات متحده امریکا، بازارهای آسیایی روز کاری خود را به پایان رسانیده‌اند. این چرخه زمانی، پنج روز هفته بدون یک ثانیه توقف تا جمعه شب ادامه دارد.

    بعبارتی دیگر بزرگترین بازار معاملاتی دنیا، بیست و چهار ساعته با دسترسی بسیار آسان و انجام معاملات بصورت ساده و سریع در اختیار شما قرار گرفته‌است. بازار تبادلات ارز خارجی همگام با اینترنت مرز کشورها را پشت سر گذاشته و بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه مندان از تمامی کشورها را نیز با خود همراه نموده‌است. این بازار در ساعت ۱:۳۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران در نیوزلند آغاز و در ساعت ۱:۳۰ بامداد روز شنبه به وقت تهران در غرب امریکا بسته می‌شود. البته ساعات ذکر شده می‌تواند بسته به قوانین کارگزاری‌های مختلف اندکی تغییر داشته باشد همچنین ساعات کاری پلت فرم‌های معاملاتی نیز کاملاً تابع تغییرات تابستانه و زمستانه ساعات کشور کارگزاری شما می‌باشد.

  • چه ارزهایی در این بازار مبادله می شود؟همانطور که قبلا اشاره شد، بازار فارکس بازار مبادلات ارزهای خارجی است و از آنجا که خرید یک ارز همیشه در برابر فروش ارز دیگر رخ می دهد، ارزها همیشه در این بازار به صورت جفت نشان داده می شوند.

    به جفت ارزهایی که یکی از دو ارز تشکیل دهنده آن دلار امریکا باشد، جفت ارزهای اصلی یا (Majors) گفته می‌شود. جفت ارزهای معرفی شده در زیر بترتیب مهمترین جفت ارزهای مورد معامله در بازار تبادلات ارزی می‌باشند و به همین سبب از بیشترین نقدشوندگی در بین دیگر جفت ارزها برخوردار می‌باشند. علاوه بر این برخی از جفت ارزهای اصلی علاوه بر کدهای سه رقمی متداول به نام‌های دیگری نیز خوانده می‌شوند که در زیر به آنها اشاره شده‌ است.

    EUR/USD - USD/JPY - GBP/USD - USD/CHF - AUD/USD - USD/CAD - NZD/USD

  • روشهای رایج معاملاتی در این بازار کدامند؟

    دو روش اصلی برای تحلیل و پیش بینی بازار وجود دارد:

    • روش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): تجزیه و تحلیل فنی (تکنیکال) به بررسی، مطالعه و ارزیابی رفتارهای بازار و تغییرات قیمت‌های پیشین برای پیش بینی تغییرات قیمت در آینده‌ . تحلیل تکنیکی در زمینه ارز، سهام، کالاها، ابزارهای مشتقه و یا هر موضوع قابل داد و ستدی که متأثر از نیروهای عرضه و تقاضا باشد قابل استفاده‌ است.
    • روش تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis): این روش به بررسی و ارزیابی عوامل اقتصادی و سیاسی موجود و مطالعه تأثیر احتمالی آن بر بازارهای مالی می‌پردازد. معامله‌گر این مکتب تحلیلی تمایل دارد تا بواسطه مطالعه عوامل و محرکهای اقتصادی و سیاسی به پیش بینی تأثیر احتمالی این عوامل بر نوسانات بازار پرداخته و از مزیت اطلاع از آخرین اخبار به بهترین نحو استفاده نماید.
    • چه میزان از معامله گران در این بازارموفق به کسب سود می شوند؟متاسفانه آمار موجود حاکی از آن است که بیش از ۹۵ ٪ افرادی که در این بازار اقدام به معامله با ضریب اهرمی بالا (۵۰،۱۰۰،۲۰۰،...) می نمایند متحمل ضررهای جبران ناپذیری میشوند. ما به شما پیشنهاد ضریب اهرمی ۱۰ را میدهیم.
    • علل ضررهای کلان در بازار فارکس چیست؟ضررهای کلان در این بازار به علت استفاده از ضریب اهرمی (لوریج) بسیار زیاد (۵۰،۱۰۰،۲۰۰،...) که از طریق کارگزاران در اختیار معامله گران قرار داده میشود، است. در نوسانات شدید بازار معامله گر ناخودآگاه خود را در معرض ضرر احتمالی معاملات باز خود دیده و برای جلوگیری از آن ضررها و یا جبران ضررهای قبلی، اقدام به انجام رفتارها و عکس العملهای هیجانی و احساسی مینماید و در نهایت نتیجه آن اقدامات ضرر بیشتر و بیشتر خواهد بود. بطور مطلق عامل اصلی ضرر در اختیار داشتن ضریب اهرمی بالا میباشد.
    • ضریب اهرمی چیست؟

      ضریب اهرمی (لوریج) به معنی استفاده چند برابر سرمایه اصلی در انجام هر معامله است، که در نتیجه میتواند عامل سود ویا زیان به نسبت استفاده از آن ضریب باشد. کارگزاری های بسیاری وجود دارند که باارائه ضریب اهرمی بالا همانند ۱:۵۰،۱:۲۰۰،۱:۵۰۰ و ... به مشتریان خود امکان انجام معاملات در حجم سنگین را در بازار ارز برایشان فراهم میکنند. به عنوان مثال اگر کارگزای به مشتریان خود ضریب اهرمی ۱:۱۰۰ را ارائه می دهد به معنای آن است که مشتری می تواند تا ۱۰۰ برابر سرمایه خود دراین بازار معامله کند. ضریب اهرمی را در اینجا بیشتر توضیح داده ایم.

    • آیا استفاده از ضریب اهرمی بالا برای مشتریان مزیت دارد؟جهت مشاهده پاسخ مفصل این سوال ، در قسمت سوالات بر روی گزینه ضریب اهرمی ۱۰ " کلیک کنید.

    • چگونه می توان از ضررهای ناشی از معاملات در بازار دوری کرد؟رهایی از ضرر در این بازار به صورت کامل وجود ندارد ولی راهکارهایی وجود دارد که می توان به کمک آنها میزان ضرر را تا حد چشمگیری کاهش داد. با بررسی و شناخت دقیق بازارها و انتخاب ابزارهای معاملاتی مناسب، داشتن طرح و استراتژی مناسب و پیروی از آنها در تمام شرایط، استفاده از حد سود و ضرر هنگام معاملات و از همه مهمتر استفاده از ضریب اهرمی کم که می تواند تا حد بسیار زیادی به کاهش خسارات در این بازار کمک کند.

    • آیا برای انجام معاملات محل و تجهیزات خاصی لازم دارم؟خیر. شما در هر نقطه ای از جهان می توانید معاملاتتان را توسط یک نوت بوک، تلفن هوشمند و ارتباط با اینترنت انجام دهید و هیچ وابستگی به مکان خاصی ندارید.

    • حساب تمرینی معاملاتی چیست؟

      زمان مناسبی است برای تجربه کردن بازار با نرخهای واقعی، در حساب تمرینی معامله گر بیش از ۹۰ درصد شرایط واقعی بازار را تجربه میکند به جز شرایط روانی و احساسی که فقط با پول واقعی میتوان آن را تجربه کرد. جهت آشنایی، معامله گران تازه کار میبایستی یک حساب تمرینی (آزمایشی) افتتاح نماید و حداقل 3 ماه به صورت تمرینی به انجام معامله بپردازد، فضای تمرینی که محیط واقعی معاملات را شبیه سازی نموده و قیمتهای اصلی را جهت انجام معاملات در اختیار معامله گر می گذارد، تازه کاران می توانند روند حرکتی بازار و نحوه تحلیل قیمتها را در شرایط مختلف بازار در این حساب تجربه کنند و در آن اقدام به معامله و آزمایش استراتژی های معاملاتی خود نمایند.

    • حساب تمرینی معاملاتی چه تفاوتی با حساب معاملاتی واقعی دارد؟ 

      حساب تمرینی از لحاظ نمایش قیمتها و به روز بودن آنها هیچ تفاوتی با حساب واقعی ندارد ولی تفاوت عمده آن در حقیقی بودن وجه معاملاتی است. به این معنی که در حساب تمرینی سرمایه اولیه واقعی نبوده و معامله گر احساس خاصی نسبت به معاملات انجام شده ندارد. در هنگام معامله با حساب واقعی، از آنجا که وجه معاملاتی حقیقی است، فرد ممکن است به صورت ناخودآگاه دچار احساسات و هیجانات فردی شده و عکس العملهایی از خود نشان دهد که در حالت عادی و در زمان کار با حساب تمرینی  هرگز آنها را تجربه نکرده است. از این رو موفقیت در انجام معاملات با حساب تمرینی به هیچ وجه نمی تواند تضمینی بر موفقیت در حساب واقعی نیز باشد.

    • آیا تضمینی برای سود در این بازار وجود دارد؟خیر، میزان سود و یا زیانی که در این بازار حاصل می گردد ،بستگی به عوامل متعددی دارد که بخش مهم این عوامل که منجر به زیان معامله گران می شود توسط طرح خوداشتغالی و استفاده از ضریب اهرمی ۱۰ مهار شده است. هیچ تضمینی جهت سود یا زیان وجود ندارد، چون خود شما تصمیم گیرنده انجام هر معامله هستید. هر چقدر به قوانین معاملات توجه بیشتری کنید و در انجام آنها پایبند تر باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. عوامل موفقیت در این بازار را میتوان بدین ترتیب برشمرد:

      • استفاده از طرح معاملاتی ساده و قابل فهم
      • انتخاب تعداد کمی از ارزها برای انجام معامله (حد اکثر ۲ جفت ارز یا طلا)
      • استفاده از ابزار وامکانات ساده معاملاتی 
      • عدم توجه به حاشیه های این بازار
      • عدم مشورت با افراد دیگر در زمان انجام معاملات
      • و چند مورد مهم دیگر که در مراحل بعدی به آن میپردازیم.
      • آیا ممکن است معامله گری بیشتر از مبلغ اولیه وجه الضمان متضرر شود؟ 

         خیر. در حالت کلی این امکان رخ نخواهد داد مگر در شرایط خیلی استثنایی و خاص.

      • چه منابعی را جهت مطالعه پیشنهاد می کنید؟

        در این سایت منوی آموزش مطالب کاملی در مورد آشنایی با بازار، نحوه ورود و انجام معاملات وجود دارد. یکی از بخش ها مفید برای افراد جدید در بازار فارکس"فارکسر تازه کاراست که در آن ۷ گام برای ورود به بازار فارکس آورده شده است. 

      • چرا ساعت نرم افزار معاملاتی با ساعت کامپیوتر من تفاوت دارد؟

        به این دلیل که زمان سرور مرکزی نرم افزار فارکسر۵ با ساعت GMT تنظیم شده است و کلیه معاملات به زمان مذکور ثبت و انجام میگردد. 

      • مارکت میکرها چه کسانی هستند؟

        شرکتهای کارگزاری، بانکها و یا شرکتهای تامین سرمایه ای هستند  که حجم نقدینگی بالا داشته و توانایی ارائه پیشنهاد قیمتها را دارند. 

      • میزان متوسط سود در این بازار چقدر است؟

        برای معامله گرانی که از روشهای ساده و کاربردی استفاده میکنند، ضریب اهرمی حد اکثر ۵ برابر استفاده میکنند و پایبند به انجام استراتژی معاملاتی خود هستند، به طور میانگین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در سال سود. 

      • ممکن است افراد موفق در این بازار را معرفی کنید؟

        در کتاب Market Wizard نوشته Jack Schwager زندگینامه موفق ترین افراد در این بازار ذکر شده که می تواند منبع مناسبی برای مطالعه باشد. 

      • چرا برخی از بروکرها از نرم افزاری غیر از متاتریدر استفاده می کنند؟

        متاتریدر از جمله محبوبترین و بهترین نرم افزارهای معاملاتی موجود است که کسب لایسنس آن مستلزم هزینه بالا می باشد که ممکن است برخی از کارگزاران تمایل به پرداخت آن نداشته باشند. ضمن آنکه هر کارگزاری با توجه به نیازهای خود و مشتریان اقدام به ارائه نرم افزار معالاتی می کند. 

      • برای ورود به بازار چه مدت تمرین و تجربه لازم دارم؟

        بهتر از قبل از ورود به حساب اصلی کاملا با بازار و نرم افزار معاملاتی آشنا شوید و ریسکها موجود را بشناسید. به همین دلیل توصیه می شود که حداقل ۱-۳ ماه بر رویحساب تمرینی فعالیت کنید و سپس اقدام به افتتاح حساب واقعی نمایید. لینک صفحه "فارکسر تازه کار" ۷ گام ورود به بازار را به شما معرفی میکند.

      • من مبتدی هستم، راهنمایی کنید که چگونه می توانم وارد بازار فارکس شوم؟

        با مراجعه به بخش "فارکسر تازه کارو آشنایی با ۷ گام لازم جهت ورود به بازار فارکس 

      • بهترین زمان ورود به بازار چه زمان و چه روزهایی است؟

        از قسمت آموزش/ فارکس گام به گام، می توانید مطلب "چه زمانی معامله کنم؟را مطالعه کنید.

      • بهتر است روی کدام جفت ارزها تمرکز و کار کنیم؟

        جفت ارزهایی که از حجم نقدینگی بالاتری برخوردار باشند. مانند جفت ارزهای اصلی 

      • روش دقیق معامله و انتخاب تایم فریم مناسب چیست؟

        انتخاب تایم فریم به نوع شخصیت معامله گر بستگی دارد. اگر شما قصد انجام معاملات کوتاه مدت را دارید می توانید از تایم فریم های کوتاه استفاده کنید. در صورتی که تمایل دارید به صورت بلند مدت معامله کنید می توانید از تایم فریمهای بالاتر (مانند D,W,M) استفاده کنید 

      • حداکثر ضرردر هر معامله چقدر باید باشد؟

        معامله گران بزرگ و حرفه ای معمولا بیش از ۱-۳ درصد از سرمایه اولیه را در ریسک قرار نمی دهند. 

      • چه اخباری را باید در بازار فارکس پیگیری کنم؟

        اخبارهای اقتصادی که در تقویم اقتصادی و به صورت روزانه اعلام می شود.

      • راههای مختلف برای تحلیل بازار کدامند؟ 

         تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادین و بطور کلی استفاده از روشهای ساده و کاربردی 

      • نسبت سود به ضرر (Risk/Reward) چقدر باید باشد؟

        در قسمت آموزش/ فارکس گام به گام می توانید مطلب مربوط به "مدیریت سرمایهرا مطالعه کنید.

      • نسبت سرمایه اولیه به میزان بازگشت را چطور تعیین کنیم؟

        در قسمت آموزش/ فارکس گام به گام می توانید مطلب مربوط به "مدیریت سرمایهرا مطالعه کنید.

      • سفارشات و دستورات مربوط به توقف حد سود / ضرر در زمان گپ بازار چگونه عمل می کند؟

        متناسب با میزان گپ حرکت می کند و در زمانهایی که نرخ وجود ندارد معامله انجام نمیشود.

      • آیا اصل سرمایه گارانتی یا ضمانت می شود؟

        خیر، با توجه به اینکه بازار فارکس مانند دیگر بازار ها دارای ریسکهای خاص خود است امکان تضمین و یا گارانتی وجود نداد مگر در شرایط خاص مدیریت سرمایه.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.