Stock Exchange     Insurance     Banking

Stock Exchange Insurance Banking

بیمه-معرفی شیوه های جدید سرمایه گذاری-آخرین اخبار بانکداری-بورسهای بین المللی وداخلی-کسب وکار در دنیای مجازی-آموزش-اخبار-حوادث-بیمه-تجزیه وتحلیل صورتهای مالی-نرم افزار-مطالب آموزشی-اپل-اندروید-آنتی ویروس-آموزش زبان-قالب سایت-نرم افزار -قیمت انواع خودرو-سیب
Stock Exchange     Insurance     Banking

Stock Exchange Insurance Banking

بیمه-معرفی شیوه های جدید سرمایه گذاری-آخرین اخبار بانکداری-بورسهای بین المللی وداخلی-کسب وکار در دنیای مجازی-آموزش-اخبار-حوادث-بیمه-تجزیه وتحلیل صورتهای مالی-نرم افزار-مطالب آموزشی-اپل-اندروید-آنتی ویروس-آموزش زبان-قالب سایت-نرم افزار -قیمت انواع خودرو-سیب

استخراج (mining) بیت کوین به زبان ساده

اگر شما نمی دونین که بیت کوین چیه، خوب اول از همه باید بگم احتمالا دارین مقاله اشتباهی رو می خونین، اما ادامه بدین و برای آشنایی بیشتر با بیت کوین به این مقاله مراجعه کنید. یکی از مهمترین دلایل گیج شدن بیت کوینرهای تازه کارمفهوم ” استخراج ” یا “ماینینگ” هستش. 

 

bitcoin1














اگر شما نمی دونین که بیت کوین چیه، خوب اول از همه باید بگم احتمالا دارین مقاله اشتباهی رو می خونین، اما ادامه بدین و برای آشنایی بیشتر با بیت کوین به این مقاله مراجعه کنید. یکی از مهمترین دلایل گیج شدن بیت کوینرهای تازه کارمفهوم ” استخراج ” یا “ماینینگ” هستش.

Bitcoins_Geeks-04

اکثر تازه کارها در بیت کوین، نمی تونن افکارشونو حول این مفهوم جمع و جور کنن و عملا هر مقاله ای در این باره( شامل همین نوشتار هم میشه) به شما نشون میده که این ، یه مفهوم خیلی فنی هستش و برای همه مناسب نیست.
هنوزم با هر کسی در مورد بیت کوین صحبت می کنم، اکثریت سوالات مطرح واسه اونها حول مفهوم “ماینینگ” می چرخه و چرا که نه؟ این، سازوکار انتشار ارز هستش و اگر شما می خواهین از یه ارزی استفاده کنین و بهش اطمینان هم بکنین، انتشار، یه موضوع بسیار مهم میشه که باید بهش رسید و متاسفانه ساز و کار انتشار بیت کوین کاملا پیچیده و فنیه.

این مقاله سعی بر یک کار تقریبا غیر ممکن داره، یک توضیح کامل از چگونگی کارکرد “ماینینگ”، بدون جزییات خاصی که ممکنه باعث وحشت افراد غیر فنی بشه.
در اینجا می خوام حداکثر تلاشم رو برای اجتناب از بکار بردن اصطلاحات فنی انجام بدم، اما چند مفهوم و اصطلاحات فنی وجود داره که اگر می خواهین بتونین ذهنتون رو حول مفهوم “ماینینگ” جمع و جور کنین، باید اونارو درک کنین. سعی من اینه که تعدادشون رو به حداقل برسونم و تا حد ممکن ساده توضیحشون بدم.

 

  • Hash – هش (درهم سازی):

 

در اصطلاح محاسباتی، یک “هش”، نتیجه بعضی عملیات پیچیده ریاضیه که دوباره تولید یا بازیافت اون ساده ولی برگشت یا معکوس اون غیر ممکن و پیش بینیش هم مشکله.
بطور مثال، تصور کنین من به شما بگم که من دو عدد رو با هم جمع زدم که نتیجه اون ۸۶۲/۱۴ شده. با این داده، هیچ امکان گفتن اینکه اون دو عدد چی بوده وجود نداره، اما بازیافت نتیجه کار من اگر از شما میخواستم ۶۰۸/۳ و ۲۵۴/۱۱ رو جمع بزنین آسون بود. هش ها بسیار پیچیده تر از این هستن. ضمن اینکه طرز عمل هش کاملا رندوم بنظر میاد، اما در واقع نتیجه یه سری عملیات ریاضی بسیار پیچیده ولی با بازیافت آسون هستش.
  • Block – بلاک:

 

در بیت کوین، تراکنشها در قالب مجموعه های بزرگی از داده ها که بلاک نامیده میشه متمرکز شده اند. این بلاکها طوری به هم مرتبط شده اند که هر کدام اعتبار و درستی بلاک قبلی را ثابت کند.
وقتی شما تراکنشهایی در کیف پول مجازی (کلاینت) بیت کوین خودتون می بینید که مثلا ۱۲ تاییدیه دارد، این به این معنیه که بلاکی که شامل آن تراکنش هست، در حال حاضر ۱۲ بلاک قبل از بلاک فعلیست. اهمیت این از اون جهته که هرچی بلاک تراکنش عقبتر باشه، برای یک هکر کار بیشتری میبره که به عقب برگرده و اونو تغییر بده.
  • Difficulty – دشواری (دشواری محاسباتی):

 

بیت کوین شامل یک “عامل دشواری” است که یک عدد اختیاریست که تعیین کننده سختیه یافتن یک هش موفقه، اما فعلا بدونیم که دشواری، روش خود-تنظیمی بیت کوین به میزان قدرت محاسباتی ماینرهایی (کسانی که مشغول استخراج بیت کوین هستند) هست که داخل شبکه وجود دارد. بلاکها قراره با نرخ ۶ عدد در ساعت حل بشن و تنظیمات دشواری محاسباتی به بیت کوین اجازه میده که مطمئن بشه محاسبات ریاضی بلاک، آنقدر دشوار هست که تلاش تمامی ماینرها رو لازم داره تا در زمان حدود ۱۰ دقیقه یک بلاک حل بشه.

بنا بر این مفهوم پایه ماینینگ بیت کوین اینه که یک قسمت کوچکی از هر بلاک که شامل داده رندوم بی معنی هست وجود داره و ماینرهای بیت کوین، تمام داده ها رو از بلاک فعلی برداشه، دسته رندوم را با هم مخلوط کرده و هش کلی اونو محاسبه می کنن. به خاطر داشته باشین که حین اینکه بازیافت هشها آسونه، پیش بینی اونها غیر ممکن و به نظر می رسه عملکرد اونها کاملا تصادفیست، بنا بر این برای ماینر پیش بینی اینکه کدام مجموعه داده رندوم چه هشی تولید میکنه غیر ممکنه. اون فقط باید مجموعه رو تغییر بده تا به نتیجه ای که دنبالشه، برسه.
در آخر بعضی جاها ماینرهایی یک مجموعه داده رندوم پیدا می کنه که ایجاد کننده یک هشی کوچکتر از مقداریست که توسط دشواری محاسباتی تعیین شده و این بلاک و هش همراهی کننده آنرا به شبکه بیت کوین ارسال می کنه. وقتی شبکه درستیه راه حل رو تایید کنه، به ماینر تعدادی بیت کوین پاداش داده میشه.

تعداد بیت کوینهایی که در جوایز وجود داره بستگی به تعدادی عوامل داره. در حین اینکه بیت کوین هنوز در مراحل اولیه است، یک پاداش پایه در هر بلاک برای تشویق فعالیت ماینینگ وجود داره.
در حال حاضر جایزه ۵۰ بیت کوینه اما هر چند وقت پاداش نصف میشه تا بالاخره به صفر میرسه.
همچنین برای بعضی تراکنشها یک هزینه ی تراکنش (fee) کمی پرداخت میشه که به ماینرها میرسه. نهایتا تنها پاداش برای ماینینگ همین هزینه های تراکنش خواهد بود، اما امیدواری اینه که تعداد کافی تراکنش ( در نتیجه مقدار کافیه هزینه) وجود داشته باشه که سود کافی ایجاد کنه.

(میزان تولید بیت کوین در سال های آتی)

(میزان تولید بیت کوین در سال های آتی)

در شروع، تعداد ماینرها و کیفیت تجهیزاتشون اونقدر پایین بود که تمام چیزی که وجود داشت، همونی بود که من در بالا توضیح دادم: دسته ای از کامپیوترهایی که با سرعت بالا محاسبات زیادی انجام میدهد و اکثر اونها چند صد بیت کوین در روز به دست می آورند. هر چند امروزه تعداد زیادی ماینر وجود داره که تجهیزاتشون بسیار سریعتره، اما قبل ازاینکه اولین بلاک رو حل کنن، با تجهیزات ماینینگی که حدودا ۱۰۰۰ دلار ارزش داره، ۲ تا ۳ ماه باید کار کنن. در این باره باید کاری کرد!

Mining Pools و یا اعتلاف ماینینگهای زبده با همدیگه، جهشی برای حل این مشکل انجام شد. مفهوم آن بسیار ساده است:
دسته ای از ماینرهای زبده برای حل بلاکها با هم همکاری می کنن و وقتی یکیش حل شد، درآمدشونو به روش منصفانه تقسیم می کنن، البته بحثهایی هم برای بهترین روش تقسیم وجود داره، اما اون بحث نسبتا فنی برای مقالات آینده است.

چند نکته مهم دیگری هم که در ابتدا ممکن است آشکار نباشد باید ذکر شود:

  • هش ها فقط برای مشکل کردن زندگی برای ماینرها نیستند. از اونجایی که نیاز به قدرت محاسباتی زیادی برای یافتن یک هش که از قوانین پیروی کنه هست، یک هکر خوب که سعی بر تغییر محتوای یک بلاک میکنه باید یک هش جدید پیدا کنه که دوباره از اون قوانین پیروی کنه. چون او در تلاش بازنویسی تاریخه، نه فقط باید یک هش جدید پیدا کنه، بلکه اینکارو باید سریعتر از یک ماینر زبده انجام بده که این نیاز به میزان بسیار زیادی قدرت محاسباتی داره که سود اندکی در نتیجه داشته باشه. با افزایش تعداد ماینرها دشواری محاسباتی بیشتر خواهد شد. با دشواری بیشتر، ارتکاب کلاهبرداری در شبکه بیت کوین سختتر میشه.
    • قبل از اینکه کسی بپرسه: بله، دشواری از قبل آنقدر هست که امکان بازنویسیه هر تراکنشی صدها میلیون دلار هزینه داشته باشه، بنا بر این ارزش این کار رو نداره مگر اینکه یک شرکت حمل و نقل هوایی یا چیزی مثل این از توش در بیاد.
  • یادتون میاد گفتم چطور پاداش بلاک هر چند وقت نصف میشه تا بالاخره به صفر میرسه؟ این بدان معنیه که از نظری، سیستم دیگه بیت کوین جدیدی تولید نمی کنه. حداکثر تعداد بیت کوینها به حدود ۲۱ میلیون میرسه.
  • من همچنین گفتم که تعداد ماینرها و سرعت سخت افزار اونها در حال بیشتر شدنه. این یک ساده انگاریه زیاده از حده. ماینینگ بیت کوین درگیر یک سری مشکلات فزاینده ای است و هنوز مشکلات دیگه ای هم برای بررسی داره. در ابتدا افراد توسط پردازنده های معمولی (CPU) در کامپیوترهاشون اینکا رو می کردن. یک روز چند تا آدم باهوش فهمیدن که اون نوع ریاضی که برای ماینینگ لازمه، در واقع صدها برابر سریعتر از آن چیزی که روی پردازنده انجام میشه روی آخرین مدلهای ویدیو کارتها میتونه انجام بشه. این مثل معرفی اتوموبیل های مسابقه ای در دنیای اسب و درشکه است.

 

در زمان این مقاله، بعضی شرکتها طرحهایی رو ساخته اند که بسیار بهتر از ویدیو کارتهایی است که معمولا استفاده می کنیم. این جهشهای بلند در فناوری قسمت بزرگی از چیزیه که یک ماینر بیت کوین بودن رو خطری میکنه – در هر زمان ممکنه توسط یکی از اونها کنار زده بشین.

 

  • همه اینها هزینه بردار است. چند ماینر خوش شانس در خوابگاه دانشکده زندگی می کنن یا اینکارو در ساختمان دفاتری می کنن که خودشون هیچ نقشی در پرداخت صورتحساب برق ندارن، ولی اکثر ماینرها باید پول برقشون رو خودشون پرداخت کنن که این باعث میشه که سود بردن خیلی سخت بشه.
  • هیچ قدرت مرکزی وجود نداره. مانند هر چیز دیگه ای در بیت کوین، به ماینینگ هم بسط پیدا کرده، به این معنی که هر کسی در شبکه هم موافق و هم دنباله رو این قوانینه. هر زمانی که بگم “بیت کوین اینکارو میکنه” چیزی که واقعا دارم میگم اینه که “قوانین این هستند” و هر کسی در شبکه، اجراکننده این قوانینه.
  • در آخر، هر عامل نهایی که قبلا توضیح دادم،کاملا جدا از عواملی که تعیین کننده میزان ارزش بیت کوین است عمل می کنه. این بدان معنیست که تغییرات ناگهانی در ارزش بیت کوین میتونه اپراتورها رو بسازه یا اونارو نابود کنه.

 

مسلما اگر یه افت کوچک در قیمت، یک ماینر رو از صحنه خارج کنه، دشواری هم مناسب با اون کاهش پیدا می کنه، ولی زمان میبره. ماینرها دنباله رو بازار هستند، بازار دنباله رو ماینرها نیستند.

خوشبختانه این توضیحات هم بقدر کافی شامل جزییات هستند هم بقدر کافی ساده نوشته شده که برای بیت کوین ماینرهای تازه کار مفید واقع بشه.
میدونم اگر قبلا به دنیای رمزنگاری و برنامه نویسی بیت کوین قدم نگذاشتین، جمع و جور کردن ذهنتون برای این جزییات فنی خیلی سخته.
اگر هنوز کسی ابهامی داره یا فکر میکنین چیزی هست که ارزش اضافه کردن داشته باشه٫ در کامنت همین جا و یا در انجمن مطرح کنه.

منبع:poolfa.net

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.